Chili con carne y verduras13

Chili con carne kan laves i rigtig mange forskellige former og afskygninger. Jeg har en luksus udgave der blandt andet indeholder chokolade, og som skal simre i mange timer. Og jeg har denne, som er hurtig, og hvor jeg får ryddet op i min grøntsags skuffe. 


Til denne her brugte jeg:
300 gram peberfrugt (blandet rød og grøn)
3 stilke blegselleri 
3 løg
3 fed hvidløg
1/2 dåse majs
150 gram kidney bønner
1 dåse hakket tomater
400 cherry tomater (skoldet i kogende vand i 5 minutter, derefter blev skindet flået af, og de fik en tur med stavblenderen) 
250 gram oksefars med lav fedtindhold

salt
1 tsk friskkværnet sort Kampot peber
1 1/2 tsk stærkt paprika
1 tsk stærkt chili pulver
1 tsk kanal 
1 spsk æblecider eddike
Normalt bruger jeg også spids kommen men det havde jeg ikke mere af... 

Svits løg og hvidløg i en tør gryde, tilsæt lidt vand og rør godt rundt. 
Tilsæt hakket oksefars og steg til det er næsten gennemstegt. 
Alle de hakkede grøntsager og kidney bønner hældes i gryden, og der røres godt rundt. Ligeledes tilsættes de hakket tomater, cherrytomaterne, og alle krydderierne.
Rør godt sammen, og lad det hele stå og simre i 30 til 45 minutter. Jo længere jo bedre.

Server chililen til kogte brune ris, i en tortilla wrap med lidt ost eller med godt brød. 
Den kan med fordel også serveres med en klat kold skyr ovenpå. 




Ingen kommentarer:

Send en kommentar