Cambodiansk bøf salat13


Så nem at lave, og den smager så godt. Bringer mine tanker tilbage til Cambodia. 


Du skal bruge:
Marinade:
1 1/2 spiseske fiske sauce
Saften af 1 lime
1 teske palme sukker
2 fed hakket hvidløg
1/2 citron græs (jeg havde ikke frisk så brugte tørret)
2 bird chillies hakket fint
1 stort skalotte løg
Bland alle ovenstående ingredienser godt sammen, til sukkeret er opløst.

1 stk bøf af oksekød af god kvalitet (jo bedre kvalitet, jo bedre bliver salaten)
Steg oksekødet i et par minutter på hver side, afhængig af hvor rødt du ønsker kødet. jo kortere du steger det, jo mere mørt bliver det. Lad kødet hvile i 10 minutter, inden det skæres ud i ultra tynde skiver. Bland kødet sammen med marinaden og stil den i køleskabet i 1 - 2 timer.



Salaten:
2 gulerødder, skåret fint
200 gram grønne bønner, blancheret i 2 minutter i let saltet vand
1 skål peanuts, ristet og usaltet. hakket groft
1/2 bundt frisk hakket koriander

Bland ingredienserne til salaten sammen og vend kødet heri.
Drys med lidt peanuts og lidt hakket koriander ovenpå.



1 kommentar:

  1. Hej Angela
    Jeg blev lidt nysgerrig efter du skrev en kommentar på min blog. Du har en meget interessant blog, der er vist ikke andre som kan præsentere mere autentiske opskrifter fra Cambodja. Har du lagt mærke til, ikke et eneste bandeord i min kommentar :)
    Hilsen
    Kokkekongen

    SvarSlet